Żeby przeglądać stronę nakei.pl musisz włączyć w swojej przeglądarce obsługę JavaScript!

Przepraszamy za utrudnienia!

Jachty, żaglówki, motorówki, łodzie, kajaki, pontony

Giełda - używane jachty, motorówki, łodzie, kajaki i pontony


Jachty

Jacht to jednostka wodna napędzana żaglami lub silnikiem. Zazwyczaj wykorzystuje się je do celów sportowych, szkoleniowych, regatowych i turystycznych. Najczęściej jednak jachty żaglowe oraz jachty motorowe budowane są z myślą o zastosowaniu rekreacyjnym zarówno na akwenach śródlądowych jak i na morzach i oceanach. Większe, wielomasztowe jednostki taki jak np. Dar Młodzieży mogą pełnić również role reprezentacyjne. Powiewająca na głównym maszcie bandera rozsławia imię danego kraju w odwiedzanych portach, redach i marinach.

Jachty żaglowe

Jachty żaglowe choć bazują głównie na żaglach i sile wiatru to najczęściej wyposażone są dodatkowo w niedużej mocy silnik pozwalający poruszać się podczas flauty (braku wiatru). Występują również zaawansowane konstrukcyjnie jachty gdzie zarówno żagle jak i mocniejszy silnik odgrywają równorzędną rolę w napędzaniu jednostki. Są to łodzie motorowo-żaglowe. Słowo "jacht" należy używać jedynie w odniesieniu do jednostek wykorzystywanych w celach sportowych, turystycznych lub rekreacyjnych. Nie powinny natomiast być nazwywane jachtami te konstrukcje, któe wykorzystuje się w ratownictwie, wojsku lub w celach gospodarczych.

Żaglówki

Mniejsze jachty żaglowe zwyczajowo nazywa się żaglówkami, a niewielkie jachty motorowe potocznie zwane są motorówkami. Większe, wielomasztowe łodzie żaglowe, często z ożaglowaniem rejowym zwane są żaglowcami, a łodzie konstrukcyjnie zbliżone do jachtów motorowych, ale pełniące funkcje użytkowe to kutry - np.: patrolowe lub rybackie.

Motorówki

Motorówka to zwyczajowa nazwa niewielkiej łodzi z napędem silnikowym. Motorówki najczęściej używa się w celach rekreacyjnych, wędkarskich lub sportowych, ale są też często używane do zadań specjalnych: patrolowanie wybrzeży, ratownictwo. Należy zwrócić uwagę na nazewnictwo i nie pomylić motorówki z jachtem motorowym. Jak stanowi Polski Rejestr Statków motorówkę od jachtu motorowego rozróżnia zastosowanie. Jachty wykorzystujemy tylko w sporcie, turystyce i rekreacji. Specjalnym rodzajem jachtu motorowego może być barka turystyczna.


Pozostały sprzęt wodny

Łodzie

Łódź to niewielka konstrukcja pływająca, zazwyczaj odkryta, bez kajuty. Korzysta się z nich najczęściej na wodach śródlądowych. Były to z pewnością pierwsze konstrukcje pływające wynalezione przez człowieka Początkowo łodzie wiosłowe tworzono drążąc pnie drzew lub obszywając drewniany szkielet zaimpregnowanymi skórami.

Łódki ze względu na metodę napędu: Rozróżnienie łódek wg przezneczenia:

Kajaki

Kajak to rodzaj małej łódki napędzanej pagajem o dwóch piórach, bez podparcia o uchwyty burtowe (tym różni się od łodzi wiosłowej). Operator kajaka podczas płycięcia zwrócony jest twarzą w stronę w którą płynie.

Nazwa zaczerpnięta jest od eskimoskiej łódki - qayaq.

W Polsce tym mianem nazywa się też czasem kanadyjki, czyli łódki skonstruowane na wzór canoe, gdzie klęczy się na jednym lub dwóch kolanach wiosłując pagajem z jednym piórem.

Za pierwowzór kajak można uznać właśnie canoe wytwarzane przez rdzenne ludy Ameryki Północnej.

Canoe od innych łódek odróżniała bardzo lekka konstrukcja, dzięki której jedna osoba może przenieść je lądem na większej odległości. Aktualnie canoe buduje się najcześciej z tworzyw sztucznych, ale konstrukcja znanych nam kajaków zaczerpnięta zostałą z canoe wytwarzanych z kory.

W dzisiejszych czasach dostępne są rozmaite konstrukcje kajaków zbudowane z różnych materiałów. Najmniejsze służące do akrobacji mogą mieć 160cm, a największe, sportowe i regatowe jednostki dla 4 kajakarzy nawet 11 metrów. Najczęściej jednak kajak rekreacyjny ma długość od trzech do pięciu metrów.

Rodzaje technologi budowy kajaków:

Pontony

Ponton to łódź pneumatyczna, pompowana lub dmuchana napędzana wiosłami lub z dołączonym silnikiem. Te lekkie konstrukcje mają wiele zalet takich jak łatwość przenoszenia i transportu oraz łatwość naprawy. Są jednak bardziej podatne na przebicia niż konstrukcje z tworzyw twardych.